Duże koszty prowadzenia firmy w Polsce, zmuszają przedsiębiorców do poszukiwania oszczędności. Nie od dziś wiadomo, że lepiej jest zmniejszyć koszty utrzymania zakładu pracy niż podnieść cenę na oferowane produkty lub usługi.
Jako inspektor ds. BHP przestrzegam jednak przed ograniczaniem wydatków na bezpieczeństwo pracowników. Zresztą koszty poniesione w związku ze szkoleniem osób zatrudnionych są tak śmiesznie niskie, iż nawet po zredukowaniu ich do 0 zł – w corocznym bilansie nikt tego nie zauważy.
Zatrudniając nawet 100 pracowników na stanowiskach roboczych, nasze wydatki na szkolenie okresowe z bezpieczeństwa i higieny pracy w ciągu 3 lat wyniosą: 5 000 zł. Czyli około 1 666 zł rocznie, a w przeliczeniu miesięcznym: niecałe 139 zł za 100 pracowników. Co daje nam magiczną i śmiesznie niską kwotę: 1,39 zł za 1 pracownika.
Czy warto zatem oszczędzać na bezpieczeństwie swoich pracowników? Podejrzewam, że każdy przedsiębiorca po przeanalizowaniu moich wyliczeń dojdzie do tego samego wniosku – nie warto.
Dlatego zachęcam wszystkich pracodawców do sprawdzenia czy Wasi pracownicy mają aktualne szkolenia BHP. Zadbajcie o to, aby każdy z nich dowiedział się o grożących mu niebezpieczeństwach na stanowisku pracy. Koszt szkolenia jest o wiele niższy niż sporządzenie protokołu powypadkowego. A jeśli nadal szukacie oszczędności – zaoszczędzicie na mandatach niewystawionych przez Państwową Inspekcję Pracy.
A jak często należy szkolenia okresowe ponawiać? O tym dowiecie się z tego artykułu.