Oto najczęściej występujące zagrożenia, które mogą spowodować uraz lub śmierć pracownika:
- drobne urazy i skaleczenia,
- upadek na równej powierzchni,
- upadek z wysokości,
- przygniecenie lub przytłuczenie przez spadające przedmioty,
- pochwycenie przez wirujące części maszyn,
- hałas,
- wibracje,
- zapylenie,
- zaprószenie oka,
- promieniowanie,
- poparzenie,
- pożar,
- porażenie prądem,
- wybuch,
- mikroklimat zimny lub gorący,
- stres,
- wymuszona pozycja ciała
i wiele, wiele innych zależnych od charakterystyki pracy.
Co ważne – aby zapobiegać występowaniu w/w zagrożeń – każdy pracownik MUSI zapoznać się z grożącym niebezpieczeństwem i potwierdzić to na piśmie. Dlatego KAŻDY pracodawca jest zobowiązany do badania i dokumentowania występujących zagrożeń, czego wynikiem powinna być Ocena Ryzyka Zawodowego.
Zachęcam wszystkich przedsiębiorców, zatrudniających pracowników, aby prowadzili i przechowywali taką dokumentację. Nie tylko dlatego, aby uniknąć kar finansowych ze strony Inspekcji Pracy lub Sanepidu. Ale po to, by zminimalizować ryzyko występowania wypadków w pracy. Przecież ludzkie zdrowie i życie jest najwyższą wartością.